|
theater:
Blind
Date
Het Verhoor
Wie is er bang voor Virginia
Woolf?
Vrouwen van eer
Vijf kamers
Alex d'Electrique
Vlaggetjesdag
cabaret:
De
Berini's
Marijke Boon
Hans Dorrestijn en Martin van
Dijk
Jacqueline Kerkhof
Alex Klaasen en Martine Sandifort
Rooyackers, Kamps & Kamps
Jan Rot
Hans Teeuwen
familievoorstelling:
B
en D
kindertheater:
Cees
Brandt
speciaal:
An
& Jan
|
|
Alex
d'Electrique -
Bezet Gebied
tekst
en regie: Ko van den Bosch
met o.a.: Aat Ceelen, Paul van der Laan, Martin Hofstra, Raymond Spannet,
Jochem Stavenuiter
speelperiode: januari - mei 2002
première: donderdag 17 januari 2002 in Amsterdam
21
jaar Alex klik hier
recensies
klik hier
Een
man alleen is slecht gezelschap. Vijf mannen alleen is catastrofaal.
Vijf mannen. Te dicht op elkaar. Ze kijken televisie in een uiterste poging
zich te isoleren van de rest. Met elkaar opgescheept omdat ze het huis
uitgemieterd zijn. Met zuurstofloze grappen en contactgestoorde blikken
proberen ze de hunkering en het gemis van vrouwen te doven. Het grote
hunkeren doen ze één keer per week, als het nemen van een
bad. Ze investeren in miezerige deals, duiken onder voor schuldeisers,
vrouwen, onechte kinderen en vage honden.
Ze houden het dragelijk met bacardi, bier en geborneerdheid. De mislukkingen
stapelen zich in rap tempo op. De agressie en frustratie worden verdrongen,
verzopen of weg geschreeuwd. Hun zielen zijn verbrand, gescheurd aan elkaar
gestikt en opgelapt door een amateurvrouw.
En ze janken als wilde beesten omdat het zo zeer doet in hun kop.
De
broeders met de kleine gebreken houden zich onverschrokken staande. het
jeukt van alle kanten, maar waar begin je met krabben in een mannenuniversum.
BEZET GEBIED is door het blad UOMO uitgeroepen tot de beste voorstelling
van het jaar:
"De
scène met het ontdekken van een derde bal is zo hilarisch,
zo'n wonder van timing dat ik graag alle scènes van Shakespeare,
Thomas Bernhart en Tsjechow inruil. Aad Cellen worstelt zich met zoveel
achterdocht
en weerzin door elke volzin heen alsof hij het tegen vrouwen heeft in
plaats van
seksegenoten en de bewegingen van Paul van Laan en Joachiem Stavenuiter
(oprichters van perfomimegroep Bambie) zijn in hun minimalisme zo raak
dat elke
beweging je ook raakt zonder dat ze aan je komen of zo. Dit zijn maar
woorden en elke
beschrijving steekt mager af bij de ervaring die ik gisterenavond heb
gehad."
en
de Marie-Claire schreef:
"waar
zijn toch die hoogopgeleide vrouwen van voor in de veertig, die niet aan
de man
kunnen komen omdat ze misschien een beetje dominant zijn. Hier staan vijf
dekhengsten met hun goddelijke lijven tegen elkaar aan te rijden. En wat
mij betreft
mogen daar even zovele vrouwen tussen staan. Deze rasperformers hebben
brains, balls & bumor!"
Jubileumboek:
Ik denk, dus ik verwar'. 20 jaar Alex d'Electrique 2000-1980. Verkrijgbaar
in de boekhandel of met korting te bestellen: (020) 6164004.
21
jaar Alex
Alex
d'Electrique is een theatergroep. Zoveel is wel duidelijk. Neerlands rauwste
theatergroep zijn ze genoemd, en het hardhandige groepje'. En wat
ze maken: Puinhooptheater', totaaltheater in de overtreffende
trap', of perfo-theater, wat het er allemaal niet duidelijker op maakt.
Over Blokhut, de vorige voorstelling, werd zelfs geschreven dat het anti-toneel
was, en ook dat was al vaker gezegd. Maar Alex is ook heel herkenbaar.
Wanorde is het uitgangspunt en de vaste ingrediënten zijn de absurd
humoristische teksten van Ko van den Bosch, een vervreemdende speelstijl
en een overweldigend decor dat steevast instort, ontploft of de toeschouwers
levensgevaarlijk bedreigt.
Alex
d'Electrique bestaat sinds 1980, en heeft sindsdien 21 voorstellingen
en een televisieserie gemaakt. De artistieke spil van de groep is al vanaf
het begin Ko van den Bosch, met daaromheen een kerngroep van acteurs en
vormgevers. Het begint allemaal als Electric Alex in 1980 het Camerettenfestival
wint. Niet dat dat een garantie voor een succesvolle toekomst is. De eerste
plaats werd gedeeld met Container B en Pierrot Productions. Electric Alex
bestond uit Ko van den Bosch, Maarten Balm en Ed Bosma. De eerste jaren
is dat ook de kerngroep geweest, tegenwoordig is de één
dokter Balm en de ander ingenieur Bosma. Rondom Ko van den Bosch is een
nieuwe kerngroep ontstaan met Raymond Spannet, Raymonde de Kuyper, Martin
Hofstra en Wim Conradi. De wanorde is gebeleven.
Waar
slaat het op wat Alex doet? De inspiratiebronnen zijn uiteenlopend, maar
helder. De voorstellingen zijn filmisch, maar lijken dan vooral op de
achtervolging en shootout van de slechtere B-film. Vandaar de kettingzaag
en het ontploffende toilet. Verdere inspiratiebronnen zijn Monty Python,
de tekenfilms van Tex Avery, pop, Performance Art, futurisme, dadaïsme,
fluxus en alle verhalen die door de Europese cultuur dwarrelen',
zoals Alex het zelf zei. En dan kun je de namen van de absurdist Alfred
Jarry en de Poolse schrijver/schilder Witkiewitz nog aan dat rijtje toevoegen.
Maar dat kun je ook laten.
Decor,
spel, licht en geluid zijn bij Alex d'Electrique geen losse onderdelen
van de voorstelling. Het decor is net zo goed een personage als de acteurs.
De muziek en geluidseffecten zijn ook absoluut geen achtergrondgeluid.
De vormgeving lijkt niet bedacht, maar ontstaan. Niet gestileerd, maar
wel
gecompliceerd. En de spelers lijken volkomen vertrouwd met de zooi om
hen heen. Organisch is een vies woord, maar de totstandkoming van een
Alex-voorstelling is organisch te noemen. En vaak ook vies. Bij de eerste
repetities is er nog geen compleet script, maar zitten de scènes
los in een mapje. De tekst wordt steeds aangepast, tegelijk met het decor,
rekwisieten en andere geluid en licht. De spelers ontwikkelen zelf het
decor en de attributen.
De rauwe omgang met decors' is een herkenbaar onderdeel van de voorstellingen.
Het spel van de Alexen is nogal fysiek. Iemand loopt keihard met z'n kop
door een deur, zware lampen zwieren tussen de spelers door en koelkasten
vol drank komen uit de lucht vallen. En dat betekent niet wegduiken, maar
zuipen. De special effects zijn vaak op het enge af, en soms alleen smerig,
of ingenieus; een schoen die in de fik vliegt kan mooi dienst doen als
aansteker. Maar altijd brengen ze de voorstelling in een stroomversnelling
of draaikolk. Er komt niet voor niets een koelkast uit de lucht vallen.
De speelstijl is tussen dit geweld ook niet psychologisch, maar eerder
associatief, vervreemdend of absurd te noemen. Maar toch komt het niet
onlogisch over als een speler uit zijn rol stapt, ineens volkomen over
de top een neger speelt en dan weer doorgaat waar we waren. De personages
worden geschreven op de acteur die de rol moet spelen, misschien dat het
daarom klopt. Paul Kempers weet het mooi te zeggen in zijn boek over 20
jaar Alex d'Electrique: het is "een absurdistische cocktail van bizarre
voorvallen, waarin doorgaans veel bloed, sperma en ander vocht vloeit."
Daarom heeft Alex het "imago van een bende ongeregelde punks die
het theater achterwaarts dweilend verlieten."
Alex
d'Electrique is één van de weinige groepen die vooral zelfgeschreven
stukken spelen. De eerste zes projecten, tot en met The Electric Suburb
uit 1988, zijn geschreven door Ko van den Bosch en Ed Bosma. Daarna is
Ko van den Bosch steeds meer de schrijver van de groep geworden. Nu en
dan leent ook een vreemd stuk zich voor een Alex d'Electrique-voorstelling,
na een grondige bewerking. Alex heeft zelfs een periode repertoiretoneel
gespeeld. Maar dan anders. Er waren stukken van Büchner, Shakespeare,
Jelinek, Bernhard en van Henrik Stohl, exponent van een nieuwe Scandinavische
golf van performance kunstenaars.
Bullshit
triggert bullshit. De teksten van Ko van den Bosch. De titel van een nog
niet geschreven afstudeerscriptie. Regisseur Ola Mafaalani en veel anderen
zeggen dat de teksten nauwelijks los te zien zijn van de visuele Alex
speelstijl. En dat zal best, maar het zou best de moeite van het proberen
waard zijn, al was het maar om zelf bij de one liners en dialogen de stem
van Raymonde de Kuyper te fantaseren. In de teksten van Ko van den Bosch
eindigen vragende zinnen met een punt en vind je de logica als je bij
de associatie rechtdoor gaat. De teksten zijn altijd humoristisch, meestal
fragmentarisch en soms van een FC Knudde-achtige eenvoud: vraagt Eva aan
Helmholtz: Wat maak jij daar? Zegt Helmholtz: Aanstalten. Eva: Aanstalten
voor wat. Helmholtz: Om het raam open te zetten. Frisse lucht! (uit Vitale
Delen, 1989).
Of Harvey tegen Zeeman in Cutup/Uppercut (1994): Mag ik jou een advies
geven in de vorm van een biertje. Wij moeten ontsnappen.
Nog eentje dan, uit Het Periodiek Systeem der Elementen (1996):
Harry komt op met onduidelijk houtblok en heeft zaagsel in zijn haar.
Harry: Ik ga een kinderkamer zagen. Ik heb al twee kabouterstoeltjes.
Ophelia op.
Ophelia: Wie heeft godverdomme de eeuwenoude kersebomen omgehakt.
Eva: Dat zijn dus helemaal geen eeuwenoude kersebomen
dat is een decorstuk.
Voor
de liefhebber is er een boek verschenen met de teksten van vier stukken
van Alex d'Electrique, waar ook bovenstaande fragmenten uitkomen. Een
prachtige kooptip.
B5)
Terug in de tijd
Blokhut
2001 Tekst Ko van den Bosch, Henrik Stohl; regie Ko van den Bosch; spel
Sam Bogaerts, Aat Ceelen, René van 't Hoff, Raymonde de Kuyper,
Raymond Spannet; decor Manuel Boutreur, Ramses Nieuwenhuizen.
Uit
de flyer: "De verloedering van de familie geeft ook een ontluisterend
doorkijkje naar de deplorabele staat van de hedendaagse westerse maatschappij
en de problematische rol van kunst daarin." Maar hoever kom je daarmee
als de hoofdrolspeler een sublieme Sam Bogaerts niet komt
opdagen?
KopGhana
1999 Tekst Ko van den Bosch; regie Moniek Merkx; spel Ko van den Bosch
/ Joke Tjalsma, Martin Hofstra, Bianca van der Schoot, Jochem Stavenuiter;
vormgeving Alex d'Electrique; licht René Sturm, Gé Wegman;
geluid Wim Conradi.
Woyzeck
1999 Tekst Georg Büchner, Ko van den Bosch; regie Pieter Bouwman;
spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper, Raymond Spannet; vormgeving
Alex d'Electrique; licht & geluid Wim Conradi.
Disaster
Musical
1998 Tekst Ko van den Bosch; regie Ko van den Bosch, Aat Ceelen; spel
Ko van den Bosch, Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Andreas Scharfenberg;
vormgeving Alex d'Electrique; licht & geluid Wim Conradi.
Al
weer een tijdje terug, dus even kort: de plaats van handeling is een ruimteschip
waarvan de vierkoppige bemanning geheel volgens plan ontwaakt uit een
honderddertigjarige winterslaap. Al snel wordt duidelijk dat de proefratten
aan boord een flinke bres in de voedselvoorraad hebben geslagen, maar
gelukkig is er voldoende wodka
F.A.T.
(Falling Apart Together)
1997 Concept Martin Hofstra, Raymond Spannet; regie Maarten Lok; spel
Martin Hofstra, Raymond Spannet; vormgeving Martin Hofstra, Raymond Spannet,
Wim Conradi; geluid Wim Conradi.
Ribbenkast
Ritme
1996 Tekst Ko van den Bosch; regie Ko van den Bosch; spel Aat Ceelen,
Raymonde de Kuyper, Martin Hofstra, Raymond Spannet; vormgeving Alex d'Electrique;
licht Wim Conradi; geluid Wim Conradi, Masja Smit.
De
Comanche
1996 Tekst Ko van den Bosch, Ola Mafaalani; regie Ola Mafaalani; spel
Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper; vormgeving Raymond Spannet; licht
Wim Conradi, Masja Smit; geluid Wim Conradi.
Het
Periodiek Systeem der Elementen
1996 Tekst Ko van den Bosch; regie Paul Vermolen; spel Ko van den Bosch,
Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Raymond Spannet, Pip Bek, Klaas Bolhuis,
Dana Dool, Paulien Kalker, Karl Mindlin, Yvonne Weijers; vormgeving Alex
d'Electrique; licht & geluid Wim Conradi.
Een
stuk geïnspireerd op Hamlet. Ko van den Bosch zet Hamlet, "de
publiekstrekker", al masturberend op het podium. De ondergang is
onvermijdelijk. Dat kan haast niet anders met 10 acteurs: 5 mannen en
5 vrouwen.
Teargarten
1995 Tekst en regie Ko van den Bosch; spel Ko van den Bosch / Aat Ceelen,
Dana Dool, Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Raymond Spannet; vormgeving
Alex d'Electrique; geluid Wim Conradi.
Cutup/Uppercut
1994 Tekst en regie Ko van den Bosch; spel Martin Hofstra, Raymonde de
Kuyper, Raymond Spannet; vormgeving Alex d'Electrique; geluid Wim Conradi.
Een
dronken zeeman met liefdesverdriet begint een gijzeling in een pornobioscoop,
maar al snel wordt duidelijk dat de professionele onderhandelaar en de
buitenwereld daar niet veel aandacht voor hebben. Uit de flyer: De voorstelling
is een slecht getimed schilderij, een film gesneden door een Parkinson-patiënt,
gemonteerd door een zwaargestoorde en nagesynchroniseerd door een De-la-Tourette-lijder.
De
Onthoofde Hand
1993 Tekst Ko van den Bosch; regie Paul Vermolen; spel Ko van den Bosch,
Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Raymond Spannet; vormgeving Alex d'Electrique;
geluid Wim Conradi.
Koning
Jan
1992 Tekst W. Shakespeare, bewerking Ko van den Bosch, Henri van Zanten;
regie Henri van Zanten; spel Raymond Spannet, Ko van den Bosch, Raymonde
de Kuyper, Karen Lancel; vormgeving Alex d'Electrique; geluid Wim Conradi.
Krankheit
1991 Tekst E. Jelinek, bewerking Kim Zeegers, Alex d'Electrique; regie
Kim Zeegers; spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper, Ellen van Rossum,
Raymond Spannet; vormgeving Alex d'Electrique; geluid Wim Conradi.
Dramolette
1990 Tekst Thomas Bernhard, bewerking Ko van den Bosch, Henri van Zanten;
regie Henri van Zanten; spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper, Ellen
van Rossum, Raymond Spannet; vormgeving Alex d'Electrique; geluid Wim
Conradi.
Vitale
Delen
1989 Tekst Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper; regie Paul Vermolen;
spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper, Ellen van Rossum, Raymond Spannet;
vormgeving Alex d'Electrique; geluid Wim Conradi.
Regisseur
Ola Mafaalani:
"Voor de voorstelling begint, opent Alex d'Electrique met een performance:
de toeschouwers moeten door een lange gang om in de theaterzaal te komen.
Op de grond ligt gebroken glas. tegen de wanden staan twee metalen platen.
op deze platen zijn pneumatische hamers geïnstalleerd die zoveel
lawaai maken dat de pijngrens van het gehoor benaderd wordt. de ruimte
is verlicht, maar het zicht wordt door rook sterk belemmerd. de toeschouwer
bereikt uiteindelijk verdooft de zaal. Hij wordt vervolgnes door zware
theaterlampen bedreigt, die razendsnel net boven het hoofd heen en weer
slingeren. Tegelijkertijd loeit in de theaterzaal een luchtalarmsirene.
de voorstelling Vitale Delen begint".
The
Electric Suburb
1988 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma; regie Paul Vermolen; spel Maarten
Balm, Ko van den Bosch, Raymond Spannet; vormgeving Ko van den Bosch,
Ed Bosma, Raymond Spannet; geluid Wim Conradi.
Augurkenteugels
(VPRO-serie)
1987 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma, PJ Roggebrand; regie Frank Alsema;
spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Ed Bosma; decor André Joosten.
Dat
deze serie nooit is herhaalt door de VPRO is een schande, want men was
z'n tijd ver vooruit
De serie is op video nog beperkt leverbaar.
daarop zijn de beste drie afleveringen verzameld: Kliniek d'Electrique,
De Berg (genomineerd voor de Prix d'Italia) en De Bert Schnabbel Quiz.
Venijnig
Variété
1987 Tekst en vormgeving Ko van den Bosch, Ed Bosma; regie Dick van den
Heuvel, Titus Tiel Groenestege; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Raymond
Spannet.
De
titel maakt al duidelijk dat het hier geen André van Duijn show
betreft, en dat Hans Otjes niet meedoet. Verder geldt: niet meer te zien
in de theaters. Jammer. Gemist.
Schokland
1985 Tekst en vormgeving Ko van den Bosch, Ed Bosma; regie Dick van den
Heuvel; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Ed Bosma.
Op
de dijk van Schokland staan drie mannen, en er is zwaar weer op komst.
De rolbezetting doet met terugwerkende kracht het ergste vrezen: een psychiater,
een patiënt en een geneesheer-directeur.
De
Haaienplaneet
1982 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma, Bart van den Bosch; regie Dick
van den Heuvel; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Alex Bosma, Bart
van den Bosch; vormgeving Ko van den Bosch, Alex Bosma
Uit
de flyer:
Alex d'Electrique speelt de Haaienplaneet. Dat betekent anderhalf uur
lang genieten van de WORTELS VAN HET KWAAD.
Electric
Alex gaat op stap
1980 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma; regieadvies Harrie Spruijt; spel
Maarten Balm, Ko van den Bosch, Alex Bosma; vormgeving Electric Alex.
Begonnen als de winnende finale-act op Cameretten 1980, heeft Alex (toen
nog Electric) het stuk nog twee seizoenen gespeeld. De roem begint allemaal
met een absurd bakje pleur. Man probeert koffiebonen te malen, die door
de hele ruimte springen, slaat ze vervolgens met een hamer aan gort, zuigt
het geheel op en giet het hete water door de stofzuigerzak.
Meer
(veel meer) is te vinden in het boek Ik denk, dus ik verwar', 20
jaar Alex d'Electrique 2000-1980 van Paul Kempers. Een geweldige cadeautip!
Niet verkrijgbaar in de betere boekhandel, wel eenvoudig te bestellen:
020-6164004 of info@hummelinckstuurman.nl.
Manifest
Alex
d'Electrique maakt theater wat overal te zien is.
Is het ergens te klein dan zagen we een stuk van het decor af.
Is het ergens te rumoerig dan gaat dat stuk decor de zaal in.
Maar gespeeld zal er worden.
Alex d'Electrique wil theater maken waar de energie vanaf straalt, een
theater dat beleefbaar, zichtbaar en in zijn eenvoud transparant is.
Alex d'Electrique maakt voorstellingen vanuit een esthetisch concept waaraan
de totaliteit van zintuiglijke ervaringen ten grondslag ligt.
In de kritieken wordt nogal denigrerend gesproken over puinhooptheater,
rotzooi en smerigheid.
Alsof esthetiek ophoudt wanneer een ander ordeningsprincipe wordt gehanteerd.
Het feit dat verf eerst in flesjes zit en daarna tegen het plafond zegt
toch niks over de kwaliteit van de esthetische ervaring. Het is een natuurwet
die zegt dat energie stroomt naar de plek waar zij niet is. Totdat een
nieuwe situatie van evenwicht ontstaat.
Deze gang van orde naar chaos, van vorm naar vermenging is vastgelegd
in de tweede energiewet, die van de Entropie. Een voorstelling van Alex
d'Electrique laat zich derhalve omschrijven als een entropisch proces.
Soms is dat Smerig, soms is dat mooi. het is altijd teveel. de verabsoluteerde
kneuterigheid van maar geen cent teveel, hoor!' al dan niet afgelezen
van een stukje papier, staande voor een olala tien jaar na dato, STAALPLAAT,
gaat volledig voorbij aan de essentie van een theatervoorstelling.
Smaakvolle abstractie. Als het maar smaakvol is.
Het bevingerde minimalisme van Avenue en Bijenkorf.
Theater voor gepurgeerden.
Wij pleiten voor regelrechte opwinding, energie, opportunisme, entertainment.
Beelden, geuren en fysieke speelstijl zijn daarbij betere voertuigen dan
tekst.
Niet het woord of verhaal ligt aan de basis van theater, maar de opwinding.
Wij zetten teksten, beeld- en geluidmateriaal en de opgefokte fysieke
speelstijl min of meer autonoom naast elkaar in een theatrale ruimte.
Er is geen sprake van continuïteit, consistentie of een eenduidig
verhaal, maar van botsing van betekenissen, fragmentatie, expressie van
autonome beelden en teksten.
(1990)
de Volkskrant: Bezet Gebied wordt zo een lange zwartgallige grap waarvan
de humor in grofheid bijna explodeert.
Het PAROOL: Alles is rauwe energie, tot en met de hypermoderne
taal van Ko van den Bosch aan toe.
NRC Handelsblad: Deze mannen blijven losers - in een tragikomedie
die doet wat het genre moet doen.
de
Volkskrant 21/01/2002: In de nieuwste voorstelling van artistiek voorman
Ko van den Bosch cirkelen wel vijf eenzame lampen boven het toneel, aangevuld
met jaren-zeventig-bollen, een broedlamp, blauwe tl-buizen en het schijnsel
van een beeldbuis. Allemaal licht dat opflakkert om te benadrukken in
welke duisternis de vijf mannen van Bezet Gebied zijn beland.
Allemaal hebben ze een tik van de molen meegekregen. Wanneer een van hen
zijn geestestoestand serieus probeert door te lichten, nemen de anderen
zijn metaforen al te letterlijk, met hilarische wangedachten tot gevolg.
Bezet Gebied wordt zo een lange zwartgallige grap waarvan de humor in
grofheid bijna explodeert.
Het
PAROOL 18/01/2002 Ceelen is als leider van het span de spil van de voorstelling.
Na een uur wil je niets liever dan ook bij hem in de club komen werken.
Daarnaast is Raymond Spannet erg goed op dreef als neurotische Vinnie.
De twee Bambies geven een woordloze extra lading aan de voorstelling met
een aantal korte, maar prachtige scènes. Live muziek spelen, grappen
maken, boksen, nog een biertje, in je blote kont lopen; het gaat uiteindelijk
nergens over, maar het plezier is aanstekelijk. Alles is rauwe energie,
tot en met de hypermoderne taal van Ko van den Bosch aan toe. De tekst
is weer erg fijn, met vele hoogtepunten zoals het Nederengelse Bullshit
triggert Bullshit. Gelukkig wel.
NRC
Handelsblad 21/02/2002 Natuurlijk komen ze niet terug, de vrouwtjes, net
zomin als het nieuwe bedrijf ooit van de grond zal komen. Deze mannen
blijven losers - in een tragikomedie die doet wat het genre moet doen.
Om Bezet Gebied kun je huilen en schaterlachen: niet alleen wegens de
triestige woordgrapjes, maar ook wegens het formidabele spel. Met Aad
Ceelen als de van liefdesverdriet malende Spekking; met Paul van der laan
als het gestoorde jong Paultje; met Martin Hofstra als de paronoïde
Albino; met Jochem Stavenuiter als de onzekere Junk; en met Raymond Spannet
als de gruwelijke eindigende intrigant Vinnie.
Al deze acteurs schreeuwen zonder ongeloofwaardig te worden: hun personages
schreeuwen om gehóórd te worden en dat is heel wat anders.
Tussen volkstoneel en expressionistisch theater beweegt Bezet Gebied,
en anders dan in eerdere Aex-producties zijn de technische knaleffecten
vervangen door emotionele explosies. "Ik word gevoelig, man",
zegt een van de heren en dat is precies wat je van theater verwacht.
|
|
|
|