|
theater:
Blind
Date
Het Verhoor
Wie is er bang voor Virginia
Woolf?
Vrouwen van eer
Vijf kamers
Alex d'Electrique
Vlaggetjesdag
cabaret:
De
Berini's
Marijke Boon
Hans Dorrestijn en Martin van
Dijk
Jacqueline Kerkhof
Alex Klaasen en Martine Sandifort
Rooyackers, Kamps & Kamps
Jan Rot
Hans Teeuwen
familievoorstelling:
B
en D
kindertheater:
Cees
Brandt
speciaal:
An
& Jan
|
|
Hans
Dorrestijn en Martin van Dijk - Cirkels
tekst: Hans Dorrestijn
piano: Martin van Dijk
regie: Arie Kant
speelperiode: september 2001 - juni 2002
première: donderdag 1 november 2001 in Amsterdam
Van Dorrestijn kun je van alles verwachten, maar niet dat
hij er schik in heeft. Toch komt vanavond bij Hans Dorrestijn alles op
zijn pootjes terecht, wie had dat ooit gedacht! Is het misschien te danken
aan de opwekkende aanwezigheid van pianist en componist Martin van Dijk
met wie hij een kameraadschappelijk duo vormt? ´Dorrestijn lacht´,
zo zou dit programma ook kunnen heten. En dat is niet de enige verrassing
van de avond.
Samen laten de twee heren een aantal wonderlijke zaken de revue passeren
in een programma dat zowat helemaal rond is. Een zingende fietsdynamo,
ontaarde kinderliedjes, een slechte verrekijker, een Limburger en een
krokodil die van kinderen houdt
Niets wordt geschuwd in de
prachtige liedjes, gedichten, monologen en dialogen.
Martin van Dijk was voorheen muzikaal leider van o.a. Adèle Bloemendaal,
Jenny Arean en Purper. Het geluid wordt verzorgd door de Franse meestertechnicus
Roger Lambermon en het licht is een inspiratie van de 16e eeuwse barokkunstenares
Daniela Titocci.
Wat een geluk dat Dorrestijn zo ongelukkig is. Met Van Dijk heeft hij
een topmuzikant naast zich. Het is bloedstollend mooi wanneer Dorrestijn
alle ironie en sarcasme laat varen in de zin: Er bestaat geen medicijn
tegen oud en eenzaam zijn .' (De Volkskrant, 3-11-2001)
Excellente pianist Martin van Dijk...Dorrestijn zingt Cirkels kurkdroog,
ingehouden en frappant raak. Er is, inderdaad, geen medicijn tegen oud
en eenzaam zijn. Hoewel een programmaatje van Dorrestijn enige troost
kan bieden (De Telegraaf, 3-11-2001).
Dorrestijn lijkt nu, meer dan ooit, plezier te putten uit het effect van
zijn schrijfsels. Dorrestijn zingt Cirkels als een introvert intermezzo
tussen zijn eigen liedjes. Het is een poëtisch moment tussen veel
droogkomische gekkigheid. Hij is een montere misantroop geworden, die
zich nu overal doorheen slaat (NRC Handelsblad, 3-11-2001)
De leukste vrouwenhater van Nederland (AD, 3-11-2001)
|
|
|
|