Hummelinck Stuurman
Theaterbureau

seizoen 2001 - 2002


site-navigatie:
nieuws
voorstellingen
winkel
info voor theaters
hstheaterbureau

 
 

theater:
Blind Date
Het Verhoor
Wie is er bang voor Virginia Woolf?
Vrouwen van eer
Vijf kamers
Alex d'Electrique
Vlaggetjesdag

cabaret:
De Berini's
Marijke Boon
Hans Dorrestijn en Martin van Dijk
Jacqueline Kerkhof
Alex Klaasen en Martine Sandifort
Rooyackers, Kamps & Kamps
Jan Rot
Hans Teeuwen

familievoorstelling:
B en D

kindertheater:
Cees Brandt

speciaal:
An & Jan

 

 

 

Het Verhoor
van: Ronald Harwood
regie: Lodewijk de Boer
vertaling: Ab van Ieperen
productie: Hummelinck Stuurman Theaterproducties
met: Bram van der Vlugt, Nadja Hüpscher, Theo Pont, Hans Breetveld, Toncy van Eersel en Ronald Armbrust
speelperiode: september - december 2001
première: zaterdag 29 september 2001, Haarlem
GENOMINEERD VOOR DE NRC TONEELPUBLIEKSPRIJS!

win vrijkaarten voor deze voorstelling!

‘Het Verhoor' is een meesterwerk van de Engelse toneelschrijver Ronald Harwood, die ook het veel gespeelde stuk ‘De Dresser' schreef. ‘Het Verhoor', oorspronkelijk uitgebracht onder de titel ‘Taking Sides', is een ontroerend toneelstuk, waarin het publiek wordt meegenomen in een uiterst spannend verhoor. De zowel adembenemende als vermakelijke anekdotes leiden tot het oordeel dat geveld moet worden.

1946. Berlijn. Het hoofdkantoor van de Amerikaanse bezettingsmacht. De Amerikaanse ijzervreter Major Arnold (Theo Pont), nog enigszins in het gareel gehouden door zijn Duitse secretaresse (Toncy van Eersel), zet zijn tanden in het halfbeurse vlees van zijn prooi, de wereldberoemde dirigent Wilhelm Furtwängler (Bram van der Vlugt). Koste wat het kost wil deze Major de winnaar van zijn eigen show worden en de ‘foute bandleider', zoals hij Furtwängler noemt, veroordelen. Hij krijgt voor deze klus de fatsoenlijke verbindingsofficier David Wills (Ronald Armbrust) aan zijn zijde.

Dirigent Furtwängler was een fenomeen in zijn tijd (1886-1954), een van de meest invloedrijke dirigenten van zijn eeuw. Zijn enige artistieke rivaal in die tijd was de Italiaan Arturo Toscanini. Furtwängler bevond zich op het hoogtepunt van zijn carrière toen in 1933 Adolf Hitler Rijkskanselier werd. Veel van zijn muzikale collega's, zoals Arnold Schönberg, Bruno Walter en Otto Klemperer, werden door de situatie gedwongen Duitsland te verlaten. Anderen emigreerden uit protest tegen de nazi's. Uit een diep gewortelde liefde voor de muziek besloot Furtwängler te blijven. Ondanks de gruwelijke omstandigheden.

Onder leiding van de Amerikaanse pitbull Major Steve Arnold, een fanatieke hater van de Europese cultuur en de klassieke muziek in het bijzonder, speelt zich een pandemonium van vernedering en minachting van de meesterdirigent af die zijn weerga niet kent. De reden van Arnold om een dergelijke blinde woede zonder nuance ten tonele te voeren wordt in de loop van het stuk duidelijk. Ondanks de roerende getuigenis van de joodse Tamara Sachs (Nadja Hüpscher) over hoe Furtwängler haar man het leven redde en ondanks de vermakelijke pogingen van de violist Helmuth Rode (Hans Breetveld) ‘het raadsel Furtwängler' voor Arnold op te lossen, lijkt Furtwängler aan het eind van het stuk een gebroken man.

‘Het Verhoor' is een toneelstuk dat als een gepassioneerd en poëtisch crescendo handelt over de confrontatie tussen cultuur en macht, tussen kunst en politiek. Is Furtwängler schuldig omdat hij tijdens het nazi-regime bleef dirigeren? Kunnen kunst en muziek zich onttrekken aan politieke keuzes? En welke kant kiest de toeschouwer in dit dilemma? Het stuk is met zijn universele thematiek ook in deze nieuwe eeuw nog uiterst interessant en boeiend.

In 1998/1999 bracht Hummelinck Stuurman Theaterbureau ook van Ronald Harwood ‘De Dresser'. Bram van der Vlugt won de Louis d'Or voor zijn vertolking van Niels Bohr in ‘Kopenhagen' van het Noord Nederlands Toneel en seizoen speelde in ‘Familie' van Maria Goos met Het Toneel Speelt. Theo Pont speelde vorig jaar bij ‘Enigma Variaties' en in de jaren ‘80 bij Art & Pro. Nadja Hüpscher speelde o.a. in ‘Kasimir & Karoline'(Het ro theater / Guy Cassiers), ‘De Naam' (Peter Pluymakers), ‘Goede daden bij daglicht' (Johan Timmers) en diverse (televisie)films en televisieseries, zoals ‘Quidam Quidam'. Voor haar rol in ‘De Boekverfilming' van Eddy Terstall ontving zij in 1999 het Gouden Kalf in de categorie Beste Actrice Speelfilm. Hans Breetveld speelde o.a. gastrollen bij gezelschappen als Fact en Independence, Het Zuidelijk Toneel en het Nationale Toneel en maakt nu deel uit van het comedygezelschap Mussen&Zwanen. Ronald Armbrust speelde in diverse theater- en televisieproducties en enkele jaren bij theatergezelschap Teneeter, o.a. in ‘Heuvels van Toen', ‘Medea' en ‘Macbeth'. Toncy van Eersel speelde in verschillende theater- en filmproducties en de rol van Sascha de Graaf in de eerste 60 afleveringen van de televisieserie ‘Westenwind'. Lodewijk de Boer is auteur en regisseur van tientallen toneelstukken. Bij Hummelinck Stuurman regisseerde hij voorheen ‘Scènes uit een huwelijk' en ‘Cairo Café'.

Oprecht première-applaus...belangwekkend onderwerp bij de kop...raakt veel gevoelige snaren (De Telegraaf)

Intrigerende voorstelling...Van der Vlugt als onaantastbare persoonlijkheid...Pont speelt voorbeeldig (NRC Handelsblad)

IJzersterke hoofdrollen in actueel stuk (Haarlems Dagblad)

Schitterend theaterspektakel met twee volbloed-theaterpersonages (PZC)