Hummelinck
Stuurman Theaterbureau
Da Costakade 190 1053 XG Amsterdam
telefoon: 020-6164004
fax: 020-6124341
info@hummelinckstuurman.nl
seizoen 2001-2002...
producenten: Diederik Hummelinck Arjen Stuurman
boekingen en bureaumanagement: Shirley Constapel
administratie: Mabel Swensson Jennifer Evenhuis
boekhouding: Sander Aarden
publiciteit: Pien van Gemert (juni-okt 2002: Mimi Lakeman) Saskia de
Jong
assistent publiciteit:Radboud
van Zuilen
publiciteitsmateriaal (versturen van affiches, flyers, persberichten,
foto's, recensies, interviews e.d.): Lars Duringhof en Radboud van Zuilen
systeembeheerder: Flip Broekman
huismeester: John Waller
internetsite: Pien van Gemert
Lars (links) en Radboud (rechts)
uitzicht
van Saskia, Pien, Shirley, Mabel, Jennifer en Mimi
en
altijd spanning en sensatie op De Uitmarkt
(kom ook langs in het laatste weekend van augustus in Amsterdam)!
Hummelinck Stuurman seizoen 2001-2002:
Blind Date, Het Verhoor, Wie is er bang voor Virginia
Woolf? en Vrouwen van eer
BLIND
DATE (na seizoen 2000-2001 succesvol in reprise gegaan). Met Liz Snoijink,
Peter Tuinman en Porgy Franssen, regie Porgy Franssen, gebaseerd op
de gelijknamige film van Theo van Gogh, in de toneelbewerking van Frans
Houtappels.
In ‘Blind Date' zijn twee geliefden elkaar kwijtgeraakt, een derde liefde
is hun ontvallen. Toch vechten zij er voor om elkaar weer te vinden.
Tijdens hun tedere en tegelijkertijd haatdragende ontmoetingen zoeken
zij een nieuwe vorm voor hun relatie om deze te redden. Deze strijd,
die naar een ontluisterend einde voert, levert een flink aantal messcherpe
dialogen en zeer spannende én komische scènes op.
Adembenemende voorstelling, anderhalf uur harde humor, en te vergeefse
tederheid (de Volkskrant) Genuanceerde regie leidt tot spel met
veel gevoel, zonder een moment larmoyant te worden (NRC Handelsblad)
Succesvolle, eigengereide adaptatie van de film (Het Parool)
HET
VERHOOR
Van Ronald Harwood, regie: Lodewijk de Boer, vertaling: Ab van Ieperen,
met Bram van der Vlugt, Nadja Hüpscher, Theo Pont, Hans Breetveld,
Toncy van Eersel en Ronald Armbrust
GENOMINEERD VOOR DE NRC TONEELPUBLIEKSPRIJS!
Het
Verhoor' is een meesterwerk van de Engelse toneelschrijver Ronald Harwood,
die ook het veel gespeelde stuk De Dresser' schreef. Het
Verhoor', oorspronkelijk uitgebracht onder de titel Taking Sides',
is een ontroerend toneelstuk, waarin het publiek wordt meegenomen in
een uiterst spannend verhoor. De zowel adembenemende als vermakelijke
anekdotes leiden tot het oordeel dat geveld moet worden.
1946.
Berlijn. Het hoofdkantoor van de Amerikaanse bezettingsmacht. De Amerikaanse
ijzervreter Major Arnold (Theo Pont), nog enigszins in het gareel gehouden
door zijn Duitse secretaresse (Toncy van Eersel), zet zijn tanden in
het halfbeurse vlees van zijn prooi, de wereldberoemde dirigent Wilhelm
Furtwängler (Bram van der Vlugt). Koste wat het kost wil deze Major
de winnaar van zijn eigen show worden en de foute bandleider',
zoals hij Furtwängler noemt, veroordelen. Hij krijgt voor deze
klus de fatsoenlijke verbindingsofficier David Wills (Ronald Armbrust)
aan zijn zijde.
Dirigent
Furtwängler was een fenomeen in zijn tijd (1886-1954), een van
de meest invloedrijke dirigenten van zijn eeuw. Zijn enige artistieke
rivaal in die tijd was de Italiaan Arturo Toscanini. Furtwängler
bevond zich op het hoogtepunt van zijn carrière toen in 1933
Adolf Hitler Rijkskanselier werd. Veel van zijn muzikale collega's,
zoals Arnold Schönberg, Bruno Walter en Otto Klemperer, werden
door de situatie gedwongen Duitsland te verlaten. Anderen emigreerden
uit protest tegen de nazi's. Uit een diep gewortelde liefde voor de
muziek besloot Furtwängler te blijven. Ondanks de gruwelijke omstandigheden.
Onder
leiding van de Amerikaanse pitbull Major Steve Arnold, een fanatieke
hater van de Europese cultuur en de klassieke muziek in het bijzonder,
speelt zich een pandemonium van vernedering en minachting van de meesterdirigent
af die zijn weerga niet kent. De reden van Arnold om een dergelijke
blinde woede zonder nuance ten tonele te voeren wordt in de loop van
het stuk duidelijk. Ondanks de roerende getuigenis van de joodse Tamara
Sachs (Nadja Hüpscher) over hoe Furtwängler haar man het leven
redde en ondanks de vermakelijke pogingen van de violist Helmuth Rode
(Hans Breetveld) het raadsel Furtwängler' voor Arnold op
te lossen, lijkt Furtwängler aan het eind van het stuk een gebroken
man.
Het
Verhoor' is een toneelstuk dat als een gepassioneerd en poëtisch
crescendo handelt over de confrontatie tussen cultuur en macht, tussen
kunst en politiek. Is Furtwängler schuldig omdat hij tijdens het
nazi-regime bleef dirigeren? Kunnen kunst en muziek zich onttrekken
aan politieke keuzes? En welke kant kiest de toeschouwer in dit dilemma?
Het stuk is met zijn universele thematiek ook in deze nieuwe eeuw nog
uiterst interessant en boeiend.
In
1998/1999 bracht Hummelinck Stuurman Theaterbureau ook van Ronald Harwood
De Dresser'. Bram van der Vlugt won de Louis d'Or voor zijn vertolking
van Niels Bohr in Kopenhagen' van het Noord Nederlands Toneel
en seizoen speelde in Familie' van Maria Goos met Het Toneel Speelt.
Theo Pont speelde vorig jaar bij Enigma Variaties' en in de jaren
80 bij Art & Pro. Nadja Hüpscher speelde o.a. in Kasimir
& Karoline'(Het ro theater / Guy Cassiers), De Naam' (Peter
Pluymakers), Goede daden bij daglicht' (Johan Timmers) en diverse
(televisie)films en televisieseries, zoals Quidam Quidam'. Voor
haar rol in De Boekverfilming' van Eddy Terstall ontving zij in
1999 het Gouden Kalf in de categorie Beste Actrice Speelfilm. Hans Breetveld
speelde o.a. gastrollen bij gezelschappen als Fact en Independence,
Het Zuidelijk Toneel en het Nationale Toneel en maakt nu deel uit van
het comedygezelschap Mussen&Zwanen. Ronald Armbrust speelde in diverse
theater- en televisieproducties en enkele jaren bij theatergezelschap
Teneeter, o.a. in Heuvels van Toen', Medea' en Macbeth'.
Toncy van Eersel speelde in verschillende theater- en filmproducties
en de rol van Sascha de Graaf in de eerste 60 afleveringen van de televisieserie
Westenwind'. Lodewijk de Boer is auteur en regisseur van tientallen
toneelstukken. Bij Hummelinck Stuurman regisseerde hij voorheen Scènes
uit een huwelijk' en Cairo Café'.
Oprecht
première-applaus...belangwekkend onderwerp bij de kop...raakt
veel gevoelige snaren (De Telegraaf)
Intrigerende
voorstelling...Van der Vlugt als onaantastbare persoonlijkheid...Pont
speelt voorbeeldig (NRC Handelsblad)
IJzersterke
hoofdrollen in actueel stuk (Haarlems Dagblad)
Schitterend
theaterspektakel met twee volbloed-theaterpersonages (PZC)
WIE
IS ER BANG VOOR VIRGINIA WOOLF?
Van Edward Albee, vertaling Coot van Doesburgh, regie: Lodewijk de Boer,
met Will van Kralingen, Edwin de Vries, Tjitske Reidinga en Tjebbo Gerritsma
TWEE NOMINATIES TONEELPRIJZEN (LOUIS D'OR EN COLOMBINA)
De Amerikaanse toneelschrijver Edward Albee begon eind vijftiger jaren
met het schrijven van surrealistische en absurdistische eenakters. In
1962 werd Albee onmiddellijk internationaal beroemd met zijn scherpe
dialogen en wrede humor in zijn eerste lange toneelstuk Who's
Afraid of Virginia Woolf?'.
Na hun succesvolle samenwerking met Lodewijk de Boer in Scènes
uit een huwelijk' (1998) staan Will van Kralingen en Edwin de Vries
nu wederom samen op het podium, als respectievelijk Martha en George.
George, 46, hoofddocent geschiedenis en zijn vrouw Martha, 52, hebben
het idealistische en net getrouwde stel Nick en Honey uitgenodigd om
nog een laatste borrel te drinken na het faculteitsfeestje van Martha's
vader. Het resultaat: een lange avond stevig drinken, die uitmondt in
een nachtmerrie van verraad en onthullingen. Illusies, sex en verbale
beschuldigingen; alles wordt ingezet om de te pijnlijk geworden realiteit
niet onder ogen te hoeven zien.
De welbespraakte George en Martha vormen misschien wel het meest bekende
theaterkoppel dat symbool staat voor de Amerikaanse cultuur en de mislukking
van de American Dream. Met hun lachwekkende en tegelijkertijd pijnlijke
en wrede woordenstrijd, hun lege zinnen en clichés vraagt Albee
aandacht voor de nietszeggendheid van de moderne tijd. Who's Afraid
of Virginia Woolf?' is uniek, controversieel en uitdagend: niemand kan
de kracht van dit ontluisterende toneelstuk weerstaan.
Lodewijk de Boer is auteur van tientallen toneelstukken, waaronder het
beroemde drieluik The Family' uit de jaren zeventig. De laatste
jaren regisseerde hij Jasperina de Jong in Lang Leve de Opera',
bij het Nationale Toneel A Clockwork Orange' en bij Hummelinck
Stuurman Scènes uit een huwelijk' met Will van Kralingen
en Edwin de Vries en Cairo Café' met Ingeborg Elzevier
en Sabri Saad El Hamus e.a.
Edwin de Vries speelde en schreef jaren voor het Onafhankelijk Toneel
en Baal. Daarna volgden vrije producties, filmrollen en schrijfklussen
voor televisieseries als In de Vlaamsche pot' en Mijn dochter
en ik'. Begin 2001 speelde hij met Paul de Leeuw en Hans Kesting ART'
in het Luxor Theater te Rotterdam.
Will van Kralingen speelde bij het Nationale Toneel in o.a.Tricks
or Treats', Het geheugen van water' en Hamlet' (Publieksprijs
1999). Verder speelde zij bij Het Toneel Speelt in De verlossing'
van Hugo Claus en in diverse film- en televisieproducties, zoals de
film Wilde Mossels'.
Tjitske Reidinga speelt reeds vier jaar in het televisieprogramma Klokhuis'.
Onlangs speelde zij in Trojaanse vrouwen' van het Onafhankelijk
Toneel en in 1999 stond zij op de planken in Ja Zuster, Nee Zuster'.
Tjebbo Gerritsma speelde de rol van Durk in de film Tinus en Henkie'
van Jeroen Honkee (bekroond met de Tuschinsky Award 2000). Verder speelde
hij in diverse theaterproducties, zoals vorig seizoen in Wiseguys'
van het MUZTheater en Schijn bedriegt' van Toneelschuur Producties,
in de regie van Bart Danckaert. In seizoen 1998-1999 was hij te zien
in Volgens Myra', dat geregisseerd werd door Christiaan Nortier.
Briljante
Woolf doet voorgangers vergeten (NRC)
De vonken vliegen er van af in verrassende voorstelling (Parool)
Vlotte vertaling, bloedstollende dialogen en virtuoos spel (Volkskrant)
Vecht- en levenslust, gestoordheid, bizarre humor, frustaties, het
krijgt allemaal het volle pond van de sterke spelers (Telegraaf)
Een genot om naar te kijken! (AD)
VROUWEN
VAN EER
Tineke Linda van Dyck
Charmy Ingeborg Elzevier
Gretta Nelly Frijda
auteur
Paul Haenen, regie Titus Tiel Groenestege, regieassistentie Susanne
Heering, decor Herbert Janse, kostuums Leonie Polak en Riëtte Sommerdijk
Tineke: Hè, wat ben ik blij dat het allemaal gaat lukken.
Tot nu toe. Dit hebben we binnen maar de grote klap moet nog komen.
We moeten elkaar enorm onder druk blijven zetten. Laten we de lat nog
hoger leggen.
Drie
hoogstaande, succesvolle en invloedrijke vriendinnen besluiten om samen
te gaan wonen en samen te gaan werken. Niet uit liefde, maar uit berekening.
Met als doel: Geld en Macht.
Charmy is lijsttrekker van het CDA, Gretta is directrice van Nederlandse
Spoorwegen en Tineke is directrice van de overkoepelende zorgsector.
De vrouwen vullen elkaar aan en begrijpen elkaar. Maar als de macht
van de drie vrouwen plotsklaps afbrokkelt, dan brokkelt het ook goed
af. Het is ontluisterend hoe deze eens zo fiere dames met hoge snelheid
hun einde tegemoet gaan. Komen ze hier ooit weer bovenop?
Paul
Haenen debuteerde eind jaren zeventig als toneelschrijver voor het toenmalige
Toneelgroep Centrum. Voor Hummelinck Stuurman schreef Haenen o.a.Bocht
en Bumpers' (99-00), Ontkoppelde Hitte' (98-99), De vrouw
van de zanger' (94-95) en Brutale Winterbekentenissen' (92-93).
Momenteel is hij op theatertournee met zijn eigen programma Leren
Lachen' en presenteert hij om de week op zondag HH Zondag' op
Nederland 3.
Titus
Tiel Groenestege regisseerde voor Hummelinck Stuurman Bocht en
Bumpers' en Ontkoppelde Hitte', beiden van Paul Haenen. Als theatermaker
maakt hij voorstellingen met De Ploeg en met Han Römer en Maike
Meijer, zoals o.a. Bermuda Driehoek' (98) en BRAAK' (01).
Op De Parade bracht Titus Tiel Groenestege met Ria Marks bij Orkater
o.a. Bankstel' en Valse Wals' .
Linda
van Dyck speelde dit seizoen in Stervelingen' van Het Toneel Speelt.
Daarvoor speelde zij in o.a. De onverwachte man' van Yasmina Reza,
Nachtmoeder', Agnes van God', Duet' en Spaanse
Ruiters'. Naast toneel speelde zij in vele film- en televisieproducties,
o.a. in Magonia', Ademloos', Suzy', Ciske de
Rat' en Willem van Oranje'.
Nelly Frijda speelde o.a. in de televisieserie Wet en Waan' en
in de toneelproducties Kortsluiting' en Omhoog die stok'
en de musical Annie'. Daarnaast speelde zij in vele films, o.a.
in Flodder', Han de Wit', Mijn franse tante Gazeuse'
en De Stilte rond Christina M...'.
Ingeborg
Elzevier speelde vorig seizoen bij Hummelinck Stuurman in Cairo
Café' en daarvoor in Herfst in Riga'. In 1997 ontving zij
de Gouden Gids Publieksprijs voor haar monoloog Amanda'. Eerder
was zij te zien in stukken van Paul Haenen, waaronder Brutale
Winterbekentenissen' (92-93) en De vrouw van de zanger' (94-95).
‘Grappig,
cabaretesk, satirische teksten, Elzevier maakt mooi werk van dubbele
moraal, Van Dyck speelt geraffineerd, Frijda is groot talent om droogkomische
zinnetje met maximaal effect te plaatsen' (NRC Handelsblad).