Hummelinck Stuurman Theaterbureau
Da Costakade 190 1053 XG Amsterdam
telefoon: 020-6164004
fax: 020-6124341
info@hummelinckstuurman.nl


seizoen 2001-2002...

producenten: Diederik Hummelinck Arjen Stuurman
boekingen en bureaumanagement: Shirley Constapel
administratie: Mabel Swensson Jennifer Evenhuis
boekhouding: Sander Aarden
publiciteit: Pien van Gemert (juni-okt 2002: Mimi Lakeman) Saskia de Jong
assistent publiciteit:
Radboud van Zuilen
publiciteitsmateriaal (versturen van affiches, flyers, persberichten, foto's, recensies, interviews e.d.): Lars Duringhof en Radboud van Zuilen
systeembeheerder: Flip Broekman
huismeester: John Waller
internetsite: Pien van Gemert

Lars (links) en Radboud (rechts)

 

uitzicht van Saskia, Pien, Shirley, Mabel, Jennifer en Mimi




en altijd spanning en sensatie op De Uitmarkt (kom ook langs in het laatste weekend van augustus in Amsterdam)!

 

 

 

 


Hummelinck Stuurman seizoen 2001-2002:
Blind Date, Het Verhoor, Wie is er bang voor Virginia Woolf? en Vrouwen van eer

BLIND DATE (na seizoen 2000-2001 succesvol in reprise gegaan). Met Liz Snoijink, Peter Tuinman en Porgy Franssen, regie Porgy Franssen, gebaseerd op de gelijknamige film van Theo van Gogh, in de toneelbewerking van Frans Houtappels.
In ‘Blind Date' zijn twee geliefden elkaar kwijtgeraakt, een derde liefde is hun ontvallen. Toch vechten zij er voor om elkaar weer te vinden. Tijdens hun tedere en tegelijkertijd haatdragende ontmoetingen zoeken zij een nieuwe vorm voor hun relatie om deze te redden. Deze strijd, die naar een ontluisterend einde voert, levert een flink aantal messcherpe dialogen en zeer spannende én komische scènes op.
Adembenemende voorstelling, anderhalf uur harde humor, en te vergeefse tederheid (de Volkskrant) Genuanceerde regie leidt tot spel met veel gevoel, zonder een moment larmoyant te worden (NRC Handelsblad) Succesvolle, eigengereide adaptatie van de film (Het Parool)

HET VERHOOR
Van Ronald Harwood, regie: Lodewijk de Boer, vertaling: Ab van Ieperen, met Bram van der Vlugt, Nadja Hüpscher, Theo Pont, Hans Breetveld, Toncy van Eersel en Ronald Armbrust
GENOMINEERD VOOR DE NRC TONEELPUBLIEKSPRIJS!

‘Het Verhoor' is een meesterwerk van de Engelse toneelschrijver Ronald Harwood, die ook het veel gespeelde stuk ‘De Dresser' schreef. ‘Het Verhoor', oorspronkelijk uitgebracht onder de titel ‘Taking Sides', is een ontroerend toneelstuk, waarin het publiek wordt meegenomen in een uiterst spannend verhoor. De zowel adembenemende als vermakelijke anekdotes leiden tot het oordeel dat geveld moet worden.

1946. Berlijn. Het hoofdkantoor van de Amerikaanse bezettingsmacht. De Amerikaanse ijzervreter Major Arnold (Theo Pont), nog enigszins in het gareel gehouden door zijn Duitse secretaresse (Toncy van Eersel), zet zijn tanden in het halfbeurse vlees van zijn prooi, de wereldberoemde dirigent Wilhelm Furtwängler (Bram van der Vlugt). Koste wat het kost wil deze Major de winnaar van zijn eigen show worden en de ‘foute bandleider', zoals hij Furtwängler noemt, veroordelen. Hij krijgt voor deze klus de fatsoenlijke verbindingsofficier David Wills (Ronald Armbrust) aan zijn zijde.

Dirigent Furtwängler was een fenomeen in zijn tijd (1886-1954), een van de meest invloedrijke dirigenten van zijn eeuw. Zijn enige artistieke rivaal in die tijd was de Italiaan Arturo Toscanini. Furtwängler bevond zich op het hoogtepunt van zijn carrière toen in 1933 Adolf Hitler Rijkskanselier werd. Veel van zijn muzikale collega's, zoals Arnold Schönberg, Bruno Walter en Otto Klemperer, werden door de situatie gedwongen Duitsland te verlaten. Anderen emigreerden uit protest tegen de nazi's. Uit een diep gewortelde liefde voor de muziek besloot Furtwängler te blijven. Ondanks de gruwelijke omstandigheden.

Onder leiding van de Amerikaanse pitbull Major Steve Arnold, een fanatieke hater van de Europese cultuur en de klassieke muziek in het bijzonder, speelt zich een pandemonium van vernedering en minachting van de meesterdirigent af die zijn weerga niet kent. De reden van Arnold om een dergelijke blinde woede zonder nuance ten tonele te voeren wordt in de loop van het stuk duidelijk. Ondanks de roerende getuigenis van de joodse Tamara Sachs (Nadja Hüpscher) over hoe Furtwängler haar man het leven redde en ondanks de vermakelijke pogingen van de violist Helmuth Rode (Hans Breetveld) ‘het raadsel Furtwängler' voor Arnold op te lossen, lijkt Furtwängler aan het eind van het stuk een gebroken man.

‘Het Verhoor' is een toneelstuk dat als een gepassioneerd en poëtisch crescendo handelt over de confrontatie tussen cultuur en macht, tussen kunst en politiek. Is Furtwängler schuldig omdat hij tijdens het nazi-regime bleef dirigeren? Kunnen kunst en muziek zich onttrekken aan politieke keuzes? En welke kant kiest de toeschouwer in dit dilemma? Het stuk is met zijn universele thematiek ook in deze nieuwe eeuw nog uiterst interessant en boeiend.

In 1998/1999 bracht Hummelinck Stuurman Theaterbureau ook van Ronald Harwood ‘De Dresser'. Bram van der Vlugt won de Louis d'Or voor zijn vertolking van Niels Bohr in ‘Kopenhagen' van het Noord Nederlands Toneel en seizoen speelde in ‘Familie' van Maria Goos met Het Toneel Speelt. Theo Pont speelde vorig jaar bij ‘Enigma Variaties' en in de jaren ‘80 bij Art & Pro. Nadja Hüpscher speelde o.a. in ‘Kasimir & Karoline'(Het ro theater / Guy Cassiers), ‘De Naam' (Peter Pluymakers), ‘Goede daden bij daglicht' (Johan Timmers) en diverse (televisie)films en televisieseries, zoals ‘Quidam Quidam'. Voor haar rol in ‘De Boekverfilming' van Eddy Terstall ontving zij in 1999 het Gouden Kalf in de categorie Beste Actrice Speelfilm. Hans Breetveld speelde o.a. gastrollen bij gezelschappen als Fact en Independence, Het Zuidelijk Toneel en het Nationale Toneel en maakt nu deel uit van het comedygezelschap Mussen&Zwanen. Ronald Armbrust speelde in diverse theater- en televisieproducties en enkele jaren bij theatergezelschap Teneeter, o.a. in ‘Heuvels van Toen', ‘Medea' en ‘Macbeth'. Toncy van Eersel speelde in verschillende theater- en filmproducties en de rol van Sascha de Graaf in de eerste 60 afleveringen van de televisieserie ‘Westenwind'. Lodewijk de Boer is auteur en regisseur van tientallen toneelstukken. Bij Hummelinck Stuurman regisseerde hij voorheen ‘Scènes uit een huwelijk' en ‘Cairo Café'.

Oprecht première-applaus...belangwekkend onderwerp bij de kop...raakt veel gevoelige snaren (De Telegraaf)
Intrigerende voorstelling...Van der Vlugt als onaantastbare persoonlijkheid...Pont speelt voorbeeldig (NRC Handelsblad)
IJzersterke hoofdrollen in actueel stuk (Haarlems Dagblad)
Schitterend theaterspektakel met twee volbloed-theaterpersonages (PZC)

WIE IS ER BANG VOOR VIRGINIA WOOLF?
Van Edward Albee, vertaling Coot van Doesburgh, regie: Lodewijk de Boer, met Will van Kralingen, Edwin de Vries, Tjitske Reidinga en Tjebbo Gerritsma
TWEE NOMINATIES TONEELPRIJZEN (LOUIS D'OR EN COLOMBINA)
De Amerikaanse toneelschrijver Edward Albee begon eind vijftiger jaren met het schrijven van surrealistische en absurdistische eenakters. In 1962 werd Albee onmiddellijk internationaal beroemd met zijn scherpe dialogen en wrede humor in zijn eerste lange toneelstuk ‘Who's Afraid of Virginia Woolf?'.
Na hun succesvolle samenwerking met Lodewijk de Boer in ‘Scènes uit een huwelijk' (1998) staan Will van Kralingen en Edwin de Vries nu wederom samen op het podium, als respectievelijk Martha en George.
George, 46, hoofddocent geschiedenis en zijn vrouw Martha, 52, hebben het idealistische en net getrouwde stel Nick en Honey uitgenodigd om nog een laatste borrel te drinken na het faculteitsfeestje van Martha's vader. Het resultaat: een lange avond stevig drinken, die uitmondt in een nachtmerrie van verraad en onthullingen. Illusies, sex en verbale beschuldigingen; alles wordt ingezet om de te pijnlijk geworden realiteit niet onder ogen te hoeven zien.
De welbespraakte George en Martha vormen misschien wel het meest bekende theaterkoppel dat symbool staat voor de Amerikaanse cultuur en de mislukking van de American Dream. Met hun lachwekkende en tegelijkertijd pijnlijke en wrede woordenstrijd, hun lege zinnen en clichés vraagt Albee aandacht voor de nietszeggendheid van de moderne tijd. ‘Who's Afraid of Virginia Woolf?' is uniek, controversieel en uitdagend: niemand kan de kracht van dit ontluisterende toneelstuk weerstaan.
Lodewijk de Boer is auteur van tientallen toneelstukken, waaronder het beroemde drieluik ‘The Family' uit de jaren zeventig. De laatste jaren regisseerde hij Jasperina de Jong in ‘Lang Leve de Opera', bij het Nationale Toneel ‘A Clockwork Orange' en bij Hummelinck Stuurman ‘Scènes uit een huwelijk' met Will van Kralingen en Edwin de Vries en ‘Cairo Café' met Ingeborg Elzevier en Sabri Saad El Hamus e.a.
Edwin de Vries speelde en schreef jaren voor het Onafhankelijk Toneel en Baal. Daarna volgden vrije producties, filmrollen en schrijfklussen voor televisieseries als ‘In de Vlaamsche pot' en ‘Mijn dochter en ik'. Begin 2001 speelde hij met Paul de Leeuw en Hans Kesting ‘ART' in het Luxor Theater te Rotterdam.
Will van Kralingen speelde bij het Nationale Toneel in o.a.‘Tricks or Treats', ‘Het geheugen van water' en ‘Hamlet' (Publieksprijs 1999). Verder speelde zij bij Het Toneel Speelt in ‘De verlossing' van Hugo Claus en in diverse film- en televisieproducties, zoals de film ‘Wilde Mossels'.
Tjitske Reidinga speelt reeds vier jaar in het televisieprogramma ‘Klokhuis'. Onlangs speelde zij in ‘Trojaanse vrouwen' van het Onafhankelijk Toneel en in 1999 stond zij op de planken in ‘Ja Zuster, Nee Zuster'.
Tjebbo Gerritsma speelde de rol van Durk in de film ‘Tinus en Henkie' van Jeroen Honkee (bekroond met de Tuschinsky Award 2000). Verder speelde hij in diverse theaterproducties, zoals vorig seizoen in ‘Wiseguys' van het MUZTheater en ‘Schijn bedriegt' van Toneelschuur Producties, in de regie van Bart Danckaert. In seizoen 1998-1999 was hij te zien in ‘Volgens Myra', dat geregisseerd werd door Christiaan Nortier.

Briljante Woolf doet voorgangers vergeten (NRC)
De vonken vliegen er van af in verrassende voorstelling (Parool)
Vlotte vertaling, bloedstollende dialogen en virtuoos spel (Volkskrant)
Vecht- en levenslust, gestoordheid, bizarre humor, frustaties, het krijgt allemaal het volle pond van de sterke spelers (Telegraaf)
Een genot om naar te kijken! (AD)

VROUWEN VAN EER
Tineke Linda van Dyck
Charmy Ingeborg Elzevier
Gretta Nelly Frijda
auteur Paul Haenen, regie Titus Tiel Groenestege, regieassistentie Susanne Heering, decor Herbert Janse, kostuums Leonie Polak en Riëtte Sommerdijk




Tineke: Hè, wat ben ik blij dat het allemaal gaat lukken. Tot nu toe. Dit hebben we binnen maar de grote klap moet nog komen. We moeten elkaar enorm onder druk blijven zetten. Laten we de lat nog hoger leggen.

Drie hoogstaande, succesvolle en invloedrijke vriendinnen besluiten om samen te gaan wonen en samen te gaan werken. Niet uit liefde, maar uit berekening. Met als doel: Geld en Macht.
Charmy is lijsttrekker van het CDA, Gretta is directrice van Nederlandse Spoorwegen en Tineke is directrice van de overkoepelende zorgsector. De vrouwen vullen elkaar aan en begrijpen elkaar. Maar als de macht van de drie vrouwen plotsklaps afbrokkelt, dan brokkelt het ook goed af. Het is ontluisterend hoe deze eens zo fiere dames met hoge snelheid hun einde tegemoet gaan. Komen ze hier ooit weer bovenop?

Paul Haenen debuteerde eind jaren zeventig als toneelschrijver voor het toenmalige Toneelgroep Centrum. Voor Hummelinck Stuurman schreef Haenen o.a.‘Bocht en Bumpers' (99-00), ‘Ontkoppelde Hitte' (98-99), ‘De vrouw van de zanger' (94-95) en ‘Brutale Winterbekentenissen' (92-93). Momenteel is hij op theatertournee met zijn eigen programma ‘Leren Lachen' en presenteert hij om de week op zondag ‘HH Zondag' op Nederland 3.

Titus Tiel Groenestege regisseerde voor Hummelinck Stuurman ‘Bocht en Bumpers' en ‘Ontkoppelde Hitte', beiden van Paul Haenen. Als theatermaker maakt hij voorstellingen met De Ploeg en met Han Römer en Maike Meijer, zoals o.a. ‘Bermuda Driehoek' (98) en ‘BRAAK' (01). Op De Parade bracht Titus Tiel Groenestege met Ria Marks bij Orkater o.a. ‘Bankstel' en ‘Valse Wals' .

Linda van Dyck speelde dit seizoen in ‘Stervelingen' van Het Toneel Speelt. Daarvoor speelde zij in o.a. ‘De onverwachte man' van Yasmina Reza, ‘Nachtmoeder', ‘Agnes van God', ‘Duet' en ‘Spaanse Ruiters'. Naast toneel speelde zij in vele film- en televisieproducties, o.a. in ‘Magonia', ‘Ademloos', ‘Suzy', ‘Ciske de Rat' en ‘Willem van Oranje'.

Nelly Frijda speelde o.a. in de televisieserie ‘Wet en Waan' en in de toneelproducties ‘Kortsluiting' en ‘Omhoog die stok' en de musical ‘Annie'. Daarnaast speelde zij in vele films, o.a. in ‘Flodder', ‘Han de Wit', ‘Mijn franse tante Gazeuse' en ‘De Stilte rond Christina M...'.

Ingeborg Elzevier speelde vorig seizoen bij Hummelinck Stuurman in ‘Cairo Café' en daarvoor in ‘Herfst in Riga'. In 1997 ontving zij de Gouden Gids Publieksprijs voor haar monoloog ‘Amanda'. Eerder was zij te zien in stukken van Paul Haenen, waaronder ‘Brutale Winterbekentenissen' (92-93) en ‘De vrouw van de zanger' (94-95).

‘Grappig, cabaretesk, satirische teksten, Elzevier maakt mooi werk van dubbele moraal, Van Dyck speelt geraffineerd, Frijda is groot talent om droogkomische zinnetje met maximaal effect te plaatsen' (NRC Handelsblad).